Macskapcsolat

macskaarvahaz@gmail.com
A macskapcsolat.blog a
Facebook-on

Friss topikok

  • nagyfeszültség: Tényleg gyönyörűek a cicák - és nagyon jó emberek, akik támogatják a gyógyíttatásukat. (2014.11.12. 23:34) Karácsonyra gazdit kértek a cicák
  • Fox Snow: @kolbászoszsömle: na... pofánbasszalak? Még ha 4 éves komment, akkor se hagyhatom ezt a fost szó n... (2014.09.24. 16:44) Te jószagú cicakaki
  • Aquamarine Dolls Ragdolls: Személy szerint nagyra értékelem azokat az embereket, szervezeteket, akik ilyen irányú erőfeszítés... (2013.09.04. 14:44) Licit egy macskaárvaházért
  • Nyafkamacska: Ebből az autóból lett valami? Elszámolt valaki az összejött pénzzel az adakozók felé? (2013.06.26. 07:53) Cicamentő, ha te is úgy akarod
  • belekotty: Tündéri makkák! Sajna a hét kutyám mellé nem tudok befogadni. (2012.08.29. 10:05) Börtönből szabadult cicák

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Oszkár, a halottlátó

2010.02.19. 07:12 - MACSKANŐ

Oscar, a hospice cat : Cat predicts 50 deaths in RI nursing home

Dr. David Dosa gerontológus öt éven keresztül figyelte Oszkárt, a fehér-teknőc mintás macskát egy New England-i idősek otthonában.

Eleinte a véletlennek tulajdonították, de mára már ötven esetben bebizonyosodott, hogy az egyszerű házi cica pár órával a halál beállta előtt jelez annál az idős embernél, aki hamarosan el fog hunyni. Ilyenkor odafekszik az ágya mellé, és, mondhatni, ott virraszt. 

Oszkár sokszor megcáfolta az orvosok előrejelzéseit is, például egyszer odavitték ahhoz az idős emberhez, akinél a doktor diagnosztizálta a hamarosan bekövetkező halált. A foltos cica leugrott erről az ágyról, átment egy másik szobába, és - valóban - az általa kijelölt ember halt meg rövidesen. Az orvos jelöltje még másnapig élt. Oszi napjait szobáról szobára való járkálással tölti. Ha valamelyik ajtón nem tud bemenni, és érzi a halál közeledtét, a zárt szobában lakónál kapargatja az ajtót. 

Dr. Dosa ma már annyira bízik Oszkár pontosságában, hogy ha a macska felugrik az ágyra, és órákig ott nyújtózkodik, akkor figyelmezteti az idős ember családtagjait, hogy el tudjanak köszönni szerettüktől. Az otthon környezetében még öt macsek él, de egyikük sem rendelkezik ilyen képességgel.

Az orvos nem tud tudományos magyarázattal szolgálni Oszkár viselkedésére. Azt gondolja, hogy - mint a kutyák, amelyek állítólag megérzik a rák "illatát" -, a macska felismeri a haldokló leadott sejtjeinek szagát.

Mindenesetre az elhunytak rokonai hálával tartoznak Oszkárnak, hogy előre jelezte a fájdalmas eseményt, így ők még ott lehettek az utolsó órákban, és el tudtak köszönni.

A bejegyzés trackback címe:

https://macskapcsolat.blog.hu/api/trackback/id/tr601756472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2010.02.19. 09:33:09

Nem tudom, szeretnék-e ilyen macskát.

Úgy kell élni, azzal a tudattal, hogy a halál bármely pillanatban bekövetkezhet, és nem érkezési sorrendben távozunk. Tessék minden fontos emberrel olyan kapcsolatot ápolni, hogy ne maradjon feszültség, ha elmegy. Nagymamával, édesanyával most kell beszélgetni, nem akkor sírni, ha már nincs köztünk.

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2010.02.19. 09:34:48

ilyen volt nemrég valamelyik kórházas sorozatban, talán a house-ban... vagy a vészhelyzetben...

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2010.02.19. 09:38:29

Amúgy símán elhiszem Oszkár képességét a halál jelzésére. Ha nem arra figyelnénk, hogy mindenáron életben tartsuk az idős és/vagy beteg embert, szerintem mi (emberek) is észrevennénk, ha valaki el akar menni.

mooncat · http://rajzoltam.blog.hu 2010.02.19. 09:43:32

@Bogoj: igen, a House-ban volt, ott azzal magyarázták, hogy lázasak voltak a haldoklók, és a macs, mivel nagyon szereti a meleget, odafeküdt. ezt én nem tekintem kielégítő magyarázatnak, nem hiszem, h minden haldokló lázas lenne. szerintem simán megérzik ők azt.
"átkísérnek" a túlvilágra. :)

Idet 2010.02.19. 09:50:54

Vannak a macskáknak ilyen képességeik.

Amikor terhes voltam a fiammal, már a 7. hónap táján, egyszer begörcsöltem, és a cicám előre jelezte a bajt. Egyszerre csak felugrott hozzám a heverőre, és a fejemhez ült. Jött a görcs, ő meg ott ült, és időről időre a homlokomhoz érintette az orrát, verítékeztem rendesen. Egyszerre csak leugrott, és a görcsök pár perc múlva megszűntek. Azért még jött "részvételni", de már nem ugrott föl, csak ült a padlón velem szemben, és néha miákolt egy halkat.

gumimacsek 2010.02.19. 09:55:27

macskák sok mindent tudnak...:-)
volt egy cicám, aki minden délután kiment a nagypapám elé a villamosmegállóba, felült a korláttartóra és várta (mint a Lassie, Knightnál)
nem egy időben járt az öreg, de a macsek nem tévedett

Weboldal készítés olcsón · http://olcsoweboldal.hu 2010.02.19. 10:11:13

Tiszta X-akták! :)

Azért rémisztő lehet az ott lakóknak, biztos félnek a cicától... Vagy az orvosok nem mondják el a betegeknek, hogy mit tud a macsek?

index-cenzura.biz 2010.02.19. 10:15:56

hát látom, nem sok együttérzés szorult belétek.

Szegény macsek.
Pontosan tudni fogja, hogy ő mikor hal meg :(

Idet 2010.02.19. 10:38:58

@gumimacsek: A mostani cicám (a nyolcadikon lakunk) kimegy a fiam elé a folyosóra, pontosan tudja, melyik lifthangra (vagy valami másra, amit csak ő tud) kell figyelnie. Sohasem téved, úgy, mint a nagypapád cicája!

wagabound 2010.02.19. 10:42:34

Ha a betegek is tudnak a macska "képességéről", akkor kifejezetten kegyetlenség velük szemben ott tartani azt az állatot. Bármilyen beteg is valaki, az életéhez az utolsó pillanatig ragaszkodik, sőt, sokan bizakodnak is. Embertelenség megfosztani őket a reménytől azzal, hogy a "Halál Macskájaval" kell szembenézniük...

közlekedő edény 2010.02.19. 10:51:33

Elég morbid, ha én lennék ott az igazgató, inkább eltávolítanám a macskát. Kivétel, ha maguk a bent fekvők szeretnék, hogy maradjon.
Mindenesetre maradok kutyapárti.

MACSKANŐ 2010.02.19. 11:03:41

@wagabound: Mint minden kérdésben, ebben is mindenkinek más az álláspontja, ilyen az eutanázia is. Egy kicsit talán félre érted, itt Oszkár nem a "Halál Macskája", nem ő viszi el az idős embert, tőle függetlenül is meghal akinek eljött az ideje, és talán már ő is érzi. Viszont a hozzátartozók így el tudnak köszönni, mellette tudnak lenni, ők azok akik itt maradnak a fájdalommal, a rokon hiányával, amit tetézne ha nem tudnának elköszönni. Ezt saját tapasztalatból írom.

MACSKANŐ 2010.02.19. 11:04:32

@közlekedő edény: Én is szeretem a kutyusokat akik - mint a posztból kiderül - megérzik ha valaki rákos.

Idet 2010.02.19. 11:04:37

@közlekedő edény: A kutya is megérzi a dolgot, tudom. A háziállatok szenzorai nagyon érzékenyek, legfeljebb másként jeleznek.

Idet 2010.02.19. 11:07:30

@MACSKANŐ: Szerintem biztosan nem tudják a betegek, mert az azért nem lenne nyerő.
Ld. A Varázshegyben, amikor papot hívtak a végső stádiumban lévő lányhoz....

MACSKANŐ 2010.02.19. 11:15:36

@Idet: Nagy eséllyel tudják mert az egész világon a média ettől hangos. Mint írtam, esetenként változó. Biztos hallottál olyanról hogy a haldokló utolsó vágya hogy a szeretteivel legyen, vagy mert el akar köszönni, vagy mert van még mit elsimítani. De biztos nem jó érzés ha tisztában vagy a macska képességeivel és egy nem várt pillanatban odafekszik az ágyad szélére. Mégis azt tudom írni hogy a cicus csak ösztönből teszi és nem ő dönt.

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2010.02.19. 11:18:06

Aha. S milyen fasza lehet, mikor várom a gyógyulást és a macsek meg beköltözik az ágyamhoz......

phaidros 2010.02.19. 11:27:21

@Megszívtuk-waze: idősotthonból általában koporsóban távozol, ha lakó voltál ott. És ezt az ott lévők mind pontosan tudják. Az elköszönési lehetőség anyukámnak pl. nem adatott meg, amikor a nagymamám halt meg, pedig bármit megadott volna érte. :(

Francekellregisztralni 2010.02.19. 11:49:15

Hát, de így az ötvenedik után nem kap az a szerencsétlen szívinfarktust aki mellé ez az Oszkár odafekszik? ...én kapnék az tuti:D

]{udarauszkasz 2010.02.19. 12:01:54

miert ne erezhetne akar a beteg aurajanak felbomlasat? nagyfeszultsegu koronakisulessel le is lehet fenykepezni az aurat, kulombozo frekvenciaju fenyt bocsat ki (zoldet, ibolyat, stb.)
Sellok is leteznek mint azt a mellekelt abra mutatja: www.youtube.com/watch?v=NkpZ84g7M3s (ha valaki ERRE tud magyarazatot, szoljon...)

]{udarauszkasz 2010.02.19. 12:02:46

miert ne erezhetne akar a beteg aurajanak felbomlasat? nagyfeszultsegu koronakisulessel le is lehet fenykepezni az aurat, kulombozo frekvenciaju fenyt bocsat ki (zoldet, ibolyat, stb.)
Sellok is leteznek mint azt a mellekelt abra mutatja: www.youtube.com/watch?v=NkpZ84g7M3s (ha valaki ERRE tud magyarazatot, szoljon...)

]{udarauszkasz 2010.02.19. 12:03:18

bocsi a duplazasert, elobb nem ment el, most meg 2x...

bgp 2010.02.19. 12:21:04

Akkor van gond, ha olyan emberhez is odamegy, aki csak leette magát ebédnél.

Idet 2010.02.19. 12:35:21

@MACSKANŐ: Persze, hogy egyetértek, a világért sem a macsekokat hibáztatom!!

A bajt mindig az emberek csinálják, az állatok (már amennyiben egy macskát simán állatnak lehet nevezni;-) csak szenvednek tőle. Meg az emberek is.

Idet 2010.02.19. 12:36:46

@bgp: Nem megy oda. A macska nagyon finnyás és tiszta.

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2010.02.19. 13:04:26

Azért a legtöbb ilyen legenda megérne egy kettős vak próbát, vagy egy sokkal pontosabb megfigyelést. Lehet igaz, de lehet, hogy csak véletlent vélik egyesek nem véletlennek.

Írom ezt úgy ,mint az egykori Para-Kutatási Tudományos Társaság 13-as tagságú tagja. Nálunk sokan és sokáig én magam is elhittem, hogy például az Egely kerék vitalítást, azaz bioenergiát mér. Aztán, ahogyan alaposabban megvizsgáltam kiderült, hogy csak egy speciális szélforgó és semmi több.

Kb 10 írásom van a témában, akit érdekel: vilagnezet.blog.hu/tags/egely

Ezen belül az ebben lévő képekben a lényeg: vilagnezet.blog.hu/2007/04/29/x_aktak_x_aknak_x_pankracio

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2010.02.19. 14:15:58

@Idet: de bizony, hogy a kutya is megérzi!

Egyszer disznóvágáson voltam. A malac már meg lett szúrva, dőlt a nyakából a vér, de mivel a böllér nagyon ügyesen csinálta, semmit nem vett észre a dologból, majdhogynem nyugodtan röfögött, állva. Aztán egyszer csak, amikor a szíve kipumpálta a testéből az összes vért, egyszerűen "felborult", leesett a lábáról. UGYANABBAN A PILLANATBAN a disznótól 5-6 méterre levő, addig boldogan szaladgáló, de egyébként a disznóval nem törődő kiskutya ijedten felvonyított. Rajta és a disznón kívül senki nem mozdult az udvarban, mi (emberek) vártuk, hogy a disznó kivérezzen. Nem volt tehát semmi, ami a kiskutyát megijessze vagy fájdalmat okozzon neki. A kutya egyértelműen a disznó halálát érezte meg. Nem tudom a mechanizmusát, de meggyőződésem, hogy ez történt.

Goompah 2010.02.19. 21:32:04

@razZ0r: Hajlok arra, hogy egyetértsek veled, a torz mintavételezés - még pontosabban a csak a vélt sémába illő esetek figyelembe vétele - gyakori eset. Tipikusan az az eset, hogy a jós megjósolt valamit - de hát sokkal inkább emlékeznek az emberek a bevált jóslatokra, mint a tévesekre.

Mindazonáltal csak egy elfogulatlan megfigyelők által végzett teszt lehet mérvadó, mert teljesen kizárni sem lehet, hogy a cica valóban megérez valamit. Az állatok kifinomult érzékei mögött nem feltétlenül valami misztikus dolgok állnak.

Abban azért egyetértek Macskanővel, hogy a cicusokat nem merném szimplán állatoknak nevezni. Én pl. mindig az "aki" vonatkozó névmást használom rájuk.

Goompah 2010.02.19. 21:35:54

Helyesbítek, Idet írta, de akkor is egyetértek. :)

MACSKANŐ 2010.02.19. 22:48:19

Természetes hogy vannak szkeptikusok, nehéz elfogadni hogy egy állat olyanra képes amire mi nem. Egyébként ez talán több mint véletlen. A poszt is azzal kezdődik hogy egy orvos öt éven át megfigyelte, vizsgálta stb Oszkárt. Nyilván a felsorolt alapvető kérdések benne mint orvosban is megfordultak 5 év alatt és felülvizsgálta.

Idet 2010.02.19. 23:37:32

@Goompah: A " mintavételezés" kifejezés szerintem csak kísérletre érvényes. Az én "észlelésem" spontán tapasztalat volt.

FPéter 2010.02.22. 16:17:23

Hát azért ez fordítva is lehet. Ha már ennyire biztos mindenki Oszkárban, akkor egy öreg, akinek az élete már teljesen kilátástalan, unalmas az otthonban, semmi nem történik vele, nos a macska megjelenését sorsszerűnek látja - elhiszi, hogy meg kell halnia és meg is hal. Persze a kettő együtt is működhet: a cica mindig a legelesettebb embert megy vígasztalni, utána meg már az öreg fejében dől el a dolog. Az, hogy elhiszel valamit magadról, hihetetlen dolgokra képes pozitív és negatív értelemben is.

Patria 2010.02.24. 09:12:55

Ezt a hírt reálisnak tartom. az állatok nagyon sok mindent megéreznek. A gazdájukkal különösen mély kapcsolatot képesek kialakítani. Az én cicám például megérzi, ha beteg vagyok, vagy fáj valamim. ilyenkor mindig a fájó pontom közelében alszik, vagy rá is fekszik. Gyógyítgat a maga módján. És ez nem egyedi eset, mert egy barátnőm pont ugyanezt tapasztalja a saját cicáján.
A másik, hogy hiszek abban is, hogy érzékelik a túlvilági dolgokat. Egy elég régi, 100 éves házban lakok, a belváros közepén. Sok mindent láthatott már a ház, mióta áll, és rengeteg lakója volt. Azt sem tartom véletlennek, hogy a kutyánk és a cicám egyszerre kezdenek egy pontot bámulni, a kutya nyüszít, ugat, a macska meg kibillenthetetlenül mered ugyanarra az üres falra, két lábon állva, amit sosem csinál egyébként.

Fehérvár Kapitány 2010.02.28. 13:41:58

Valj a cicó megijedne, ha egyszer csak melléfeküdnék?


süti beállítások módosítása